t: 06 11 92 48 97 | e: info@communicatiekringnijmegen.nl
t: 06 11 92 48 97 | e: info@communicatiekringnijmegen.nl

Hartige zomerborrel bij Bistrobar Berlin

Hartige zomerborrel bij Bistrobar Berlin
juli 7, 2016 Hanneke Tax

– Op zondag 26 juni zijn we voor de CKN-zomerborrel te gast bij Bistrobar Berlin in Nijmegen-Oost. Bistrobar Berlin werkt volgens het gastrobar-principe: meerdere tussengerechtjes om alleen te eten of samen te delen, voor een mooie prijs. Een verslag.

Alles voor iedereen

Mede-eigenaar Frank vertelt over de veranderingen in het restaurant. Voorheen was hier namelijk #Bruut: Restaurant/Bar gevestigd. Dat hield vier jaar stand, maar terwijl team en eigenaren langzamerhand een nieuwe visie ontwikkelden, bleef het concept van Bruut stil staan.

Frank vertelt: ‘Met Bruut wilden we alles voor iedereen zijn. We waren een eetcafé, een bar, een luxe restaurant, voor gezinnen met kinderen, voor studenten en dan ook nog een uitgaansgelegenheid. En dat allemaal verdeeld over twee verdiepingen en zonder duidelijke communicatiestrategie.’ Commercieel gezien liep het prima, maar Frank miste de verdieping en de ontwikkeling.

Het roer om

Daarom besloten ze het roer rigoureus om te gooien. Door een (niet zo) toevallige ontmoeting met sterrenchef Ron Blaauw in Amsterdam ging het balletje rollen. Na een aantal gesprekken besloot Blaauw zich te verbinden als huisadviseur van Bistrobar Berlin, dat toen nog niet zo heette.

De herpositionering en rebranding moesten zorgvuldig gepland worden. Naast een interieurverandering vroeg dit om een nieuwe huisstijl, nieuwe communicatiekanalen en een andere denkwijze. Samen met een aantal adviseurs maakte Frank een merkboek. Hierin staan richtlijnen voor het ‘Berlin-gevoel’. De naam kwam tot stand in een aantal brainstormsessies waar ook het personeel bij betrokken is.

Hartige gesprekken

Na Franks verhaal is er ruimte voor vragen. De aanwezige CKN’ers laten deze kans dan ook niet liggen. Onder het genot van een biertje en een wijntje gaat het gesprek de diepte in. Onder meer over de persaandacht, de overgang van de ene Facebookpagina naar de andere en over de kosten van de hele verandering.

Daarna is er tijd over om nieuwe CKN’ers te leren kennen, verhalen uit te wisselen en onder het genot van lekkere hapjes nog een drankje te nuttigen. Met een kleine 15 aanwezigen was deze eerste weekendactiviteit een succes, maar natuurlijk hopen we de volgende keer op meer mensen.

Voor nu houden wij een zomerpauze, om in augustus terug te komen met nieuwe activiteiten.

X